torsdag 17 februari 2011

Första delen av Feed avklarad - en liten osammanhängande tanke på det...

Då var första boken/delen av fem lästa i Feed. Due to lite sömnbrist, magsjuka och hålligång på annat håll, så har jag inte direkt hetsläst. Betyder dock inte att boken är dålig. Betyder mer att jag under första delen av boken kanske varit en aning oengagerad och lite lätt okoncentrerad. Men men... here it goes.

Mira Grant är ingen dålig kvinna på att brodera ut hur en värld kan se ut efter en zombieinvasion. Tvärtom! Det som dock får mig att tappa lite fokus på själva historien är allt runt omkring. All teknik som behövs för att bibehålla säkerhet, alla typer av koder för vilka områden som är mindre säkra än andra, och alla olika typer av bloggare och vart de får hålla sig och inte. Jag gillar sånt och det är väldigt mycket sånt. Därför spinner jag lätt vidare och glömmer det andra jag läser. My bad. Men även om Mira detaljerat beskriver hur allt fungerar, så väcker det frågor hos mig som jag hoppas få besvarade senare i boken.
Jag är dock mäkta imponerad över beskrivningen över hur samhället, tja världen för den delen fungerar 20 år efter att en epidemi lämnat en ny ras efter sig; zombier.
För trots att zombier utgör ett stort hot och avgör hur människorna lever, är de på samma sätt en del av samhället. Som en av huvudpersonerna i boken uttrycker det;
The zombies are here, and they're not going away, but they are not the story. They were, for one hot, horrible summer at the beginning of the century, but now they're just another piece of the way things work. They did their part: The changed everything. Absolutely everything.

Det är det jag gillar. Att få läsa om hur världen kan se ut så lång tid efteråt. Annars brukar man läsa eller se på filmer som är mitt uppe i det. Det där våldsamma och panikslagna. Nu är det en vardag, som alla andra konstigt nog.

Jag tycker än så länge om karaktärerna, sättet Mira skriver på och upplägget med bloggutdragen, gillar verkligen bloggutdragen! Men ett litet minus so far för att det ibland är lite rörigt. Men som sagt kan det helt och hållet, och troligtvis bero på mig.
Skall börja på bok/del 2 nu, personerna vi får följa har precis fått ett efterlängtat och viktigt uppdrag de skall följa och blogga om. To be continued...

// Cyntax T

(Eventuella diskussioner kring våra reflektioner av första delen kommer hamna under kommentarer.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar