måndag 28 februari 2011

Sci-Fi mässan & De nya böckerna..

Först mitt årliga besök på Sci-Fi mässan, som var lite av en besvikelse i år. Vet inte om det var den totala bristen på syre i lokalen, eller att det som vanligt är mest Star Wars-prylar. Det är synd att det på en sådan stor mässa är Star Wars som utgör stämpeln för Sci-fi. För det finns ju så mycket mer. Mycket mer. Men visst.. Hulken var ju där, och jag åt en delicatoboll. Kommer säkerligen gå nästa år med.

Sedan Sci-Fi Bokhandeln, för att hitta nåt på rea. Jag får dock alltid stressångest när jag är där. Det är ju så mycket man vill ha. Men det blev tillslut Dimitrij Gluchovskij's Metro 2033, för den har jag skämmes ta mig fan inte läst. Vill börja läsa nu! Men får hålla mig tills Feed är klar.

" Moskva år 2033. Civilisationens nordligaste utpost, en ensam metrostation, attackeras av gåtfulla varelser som uppstått i det sista kriget. Världen ligger i ruiner, jordytan är kontaminerad och ett rov för solens dödliga strålar. En sista människospillra har sökt skydd i Moskva-metron, världens största atombombssäkra bunker, där stationerna har omvandlats till små statsstater med egna ideologier och styrelseskick. Överallt pågår en ständig kamp om livsutrymmet, vattenfiltren, elaggregaten och svampodlingarna, alltmedan mörkret och fasan härskar i tunnlarna. En ung man tvingas ut på en farlig vandring genom den underjordiska labyrinten av tunnlar, schakt och sidospår, där ingen vet vad som väntar bakom nästa kurva. "

 Nästa spännande kap blev nya Midnight Riot av Ben Aaronovitch. Boken är purfärsk och har exempelvis fått bra kritik av Charlaine Harris, mamma till Sookie Stackhouse och kompani. Då jag verkligen gillar hennes böcker, som absolut inte är som TVserien (känn min bitterhet och besvikelse) så hoppas jag på nåt liknande. Nåt i stil med svart humor, riktig spänning och glimten i ögat. Vi får väl se. Detta är bok 1 av 2 i denna serie hittills.

" I fjol var Peter Grant bara en vanlig, anonym plattfotsnut i Londons Metropolitan Police. Men sedan natten då han råkade förhöra ett spöke som mordvittne har hans liv varit ganska annorlunda. Nu är han polisens första magikerlärling på 50 år och jobbar med kommissarie Nightingale, Englands sista trollkarl. Han har upptäckt att det finns vampyrer i Purley, medlat i dispyten mellan Guden och Gudinnan av Themsen, och grävit upp gravar i Covent Garden. Men nu lurar något värre mitt i stadens hjärta. Något uråldrigt vars vapen är våld och förtvivlan, kaos och uppror - och mellan denna ondska och London står Peter. "
   Första delen i en serie om en polis som utreder övernaturliga brott i ett magiskt levande London. Författaren har ett förflutet som manusförfattare åt Doctor Who. Midnight Riot påminner om Butchers Dresden Files-böcker, men innehåller fler rena skräckinslag och är mer av en "police procedural": realistiska skildringar av praktiskt polisarbete under ovanliga omständigheter.

Över & Ut
// Cyntax T




2 kommentarer:

  1. Jag ska också läsa Metro 2033, sist av alla. Och Feed har jag också i bokhyllan. Längt-längt-längt.

    SvaraRadera
  2. Ja det är uschligt att jag inte kan börja läsa fören Feed är klar.. Men snart så! Kom gärna m andra boktips!

    SvaraRadera