torsdag 17 februari 2011

Hur man överlever en ABF-kurs - nä jag har faktiskt ingen aning...

Nu har jag varit på kurs! Så spännande att se folkbildning live in action. Spännande - samt skrämmande. Det läskigaste på kursen var naturligtvis inte zombiesarna utan deltagarna. På kursens infosida kan man läsa "[...]kanske kan vi ändå lära oss mer om verkligheten genom zombielitteraturen och -film? Vi diskuterar bl.a. vad som händer med grupper av människor i katastrofsituationer"  och jag tänker "och kanske kan vi även lära oss nåt om hur människor fungerar i relativt vardagliga situationer - till exempel på kurs!" 

Att kalla folkbildning för ett socialt experiment känns ju en smula raljerande med tanke på vilken fantastisk rörelse det har varit under de två senaste seklerna, men genom att kasta ett getöga på kursdeltagarna i denna specifika kurs så är jag ändå inte nödbedd att hålla en smula låda och raljera/skratta åt den kategori av människor som fanns representerad.

Vi hade såklart the zombie-buffs: personer som kollat sjukt mycket på zombiefilm och tagit till sig estetiken och terminologin. Ofta lite snyggare/tuffare nördar, mycket troligt med musikintresse (förslagsvis psychobilly), kanske utrustad med en eller annan subkulturell referens utöver ämnet för dagen.
Självfallet fann vi även Goth-bruden med författarambitioner i C-salens mörker. Flitigt antecknande, igenkänningsfnissande och med fötterna stadigt rotade i den Lovecraftianska myllan.
Sedan... åh, sedan fanns det också några fina exempel av "de galna dystoperna", som ser zombies som en metafor för världens undergång och främst vill diskutera hållbarheten hos konservburkar samt filosofiska aspekter kring att äta sina när och kära. Deras utmärkande drag är en bristande social kompetens som nästan men bara nästan uppvägs av suget efter social kontakt. Ännu bättre om dessa egenskaper kombineras av ett drag av "viktigpetter". Oh the joy!

Vi hade även avarter i form av subgrupper till de ovan nämnda huvudklasserna - samt några helt andra typer. Som mannen som skrivit ut egna stenciler med "bra fakta". Alltså, jag bara älskar det! Om jag hade valt att casta ett gäng som överlevare i en zombiefilm (eller som deltagare till vilken dokusåpa som helst egentligen) - dessa tokar hade varit mitt första-val!

//Kulturtanten

5 kommentarer:

  1. Åh u n d e r b a r t !!
    Kan vi inte duskutera din kurs ist??

    //Cyntax T

    SvaraRadera
  2. Klar vi kan göra det! Det finns liksom stoff så att det räcker och blir över! Som att en man skrivit ut en artikel om att "trädgårdstomtarna anfaller"... som ett exempel bara.

    SvaraRadera
  3. Jag är så avundsjuk! O har så många frågor... Finns det några riktiga nutcase?
    Tror folk att det en dag kommer inträffa något som får zombies som följd? På riktigt alltså.
    Är det folk där som bär på vapen?
    Varför skrev han ut den artikeln?
    Varför?
    Jag kan inte sluta...

    // Cyntax T

    SvaraRadera
  4. Hahaha, vem var du själv då?

    Du måste vara minst lika konstig som alla de andra som var där, eftersom du var där.

    Och vad pratade ni om egentligen?

    Jag får inte gå kursen förrän i april, så jag är avis.

    SvaraRadera
  5. Jag har själv signat upp mig på kursen här i Malmö och ser verkligen fram emot den. Här kostar den dock 500 kr, men va fan.

    Jag vet inte riktigt vilken kategori jag skulle sätta mig i. Jag är genuint intresserad, läste boken för ungefär ett år sedan. Tyckte den var jätte spännande! Försökte diskutera den med min kille (han är expert på allt......), men han försökte bara säga att boken hade fel. Eller jag kanske bara går till kursen för att få höra att jag hade rätt? :P

    Hur som, jag tycker det ska bli lärorikt. Kunskap är makt :D

    /Anna

    SvaraRadera