tisdag 8 februari 2011

Kombinationen zombies och meskalin någon?

Åh, ibland bedrar snålheten sannerligen visheten! Beställde Feed för vad som känns som VECKOR sedan (egentligen ca en vecka sedan) och valde snålvarianten av leverans, som kostade gratis men skulle ta någon dag extra. Ångrar det bitter nu när både Anna och Cyntax T har fått sina ex och hetsar på att få läsa och diskutera. Längtar ju efter dystopi och  apokalyps jag också, och jag har redan rätt högt ställda förväntningar!

För att stilla lusten på braiiiins tills Feed dimper ner underhåller jag mig med födelsedagsboken Zombies – the recent dead. Det är en samlingsvolym med noveller från diverse namnkunniga författare som här bidrar med zombienoveller av skiftande karaktär. Vissa namn är bekanta som Kelly Link och Niel Gaiman,  medans andra är för mig helt okända förmågor. Känns son en riktigt godispåse av ond bråd död att plocka från – härligt!

Än så länge har jag bara tagit mig igenom förordet (mycket intressant med referenser till både Bela Lugosi, George Romero  och de Haitiska diktatorerna Papa och Baby Doc) och ungefär två tredjedelar in i den första novellen: Twisted av Kevin Veale.  Tror att Twisted närmast kan beskrivas som om man plockat Hunter S Thompson och hans advokat från Fear and Loathing in Las Vegas, placerat dem i ett Mad Maxigt ökenlandskap, försett dem med om möjligt ännu lite mera knark än tidigare… å så lite zombies på det. Ja ni hör ju, klart det blir succé! Återkommer med recension på denna och kanske andra noveller längre fram!

Nu ska jag dock lyxa till det genom att kolla in tidigare nämnda The Troll Hunter. Jag har peppat på denna film sedan i höstas då jag såg trailern på den fantastiska sidan io9 (som förresten alla borde ha som förstasida på sin webbläsare!), så det ska bli väldigt spännande och läskigt att ta del av slutresultatet!

//Kulturtanten

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar