måndag 4 april 2011

Kulturtanten väljer: Amanda Hellberg, Döden på en blek häst

Dags för Kulturtantens bokval! Efter Feed vill jag läsa något som jag verkligen är sugen på. Några av de mer obskyra titlarna i hyllan får därför stå tillbaks den här gången, inte för att jag inte är sugen på att läsa dom - det är jag så klart, men den bok jag är allra mest sugen på att läsa just nu är faktiskt Amanda Hellbergs Döden på en blek häst. Sån jäkla lyx då att den faller inom ramarna för vad som går för sig i denna bokklubb då!


Saxat direkt från Bokus: När Maja Grå kommer till Storbritannien är det inte bara för att studera vid den anrika konstakademin i Oxford. I Brighton står polisutredarna handfallna efter det ohyggliga mordet på Majas sedan länge försvunna mamma, och de behöver Majas hjälp. Hon har nämligen förmågan att se mer än andra.

Medan höstmörkret smyger genom Oxfords gränder fördjupar sig Maja i måleriet och de nya vännerna. Men hon plågas av grubblerier på den komplicerade relationen till modern. Varför valde mamman att försvinna till Brighton och varför blev hon mördad? Maja förnimmer också en övernaturlig närvaro på elevhemmet, och rycks in i en skoningslös dödsdans med skrämmande hemsökelser, häftig passion - och en gäckande mördare.


Ni hör ju hur bra det låter! Det är spök, det är aka-porr, det är konsthistoria, det är mord och det är mysterier. Mina förväntningar är höga, och dessutom nu när jag läst mer om Amanda har jag även blivit grymt sugen på att läsa hennes debut Styggelsen också. Den låter om möjligt ännu läskigare. Härligt att ha detta framför sig.

//Kulturtanten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar